TECH EVENT 2018
NIEUWS

Lees hier de laatste College Update!

Persbericht; Brainport Industries College benoemt kartrekker

- DONDERDAG 20 NOVEMBER 2014

Per 1 januari 2015 wordt Michiel de Ruyter directeur van het Brainport Industries College. Michiel de Ruyter was werkzaam bij Kenteq, het kenniscentrum voor Technisch Vakmanschap. Sinds 1 september 2013 was hij kwartiermaker voor het Brainport Industries College.

Brainport Industries College gaat het vakmanschap in de technologie regio Brainport naar een topniveau brengen samen met de MBO-instellingen Summa College en ROC Ter AA. Brainport Industries College is een initiatief van Brainport Industries.
Toonaangevende bedrijven als DAF, VDL, KMWE en AAE zijn de initiatiefnemers. De Eindhovense Fabrikanten Kring (EFK), het Metaalhuis, het Kempisch Ondernemers Platform (KOP) en de cooperatie Brainport Industries participeren met 55 leden. Het doel is om de instroom, zij-instroom en de doorgroei van technisch talent te stimuleren alsook werkzekerheid te bieden op het gebied van High Tech Systems en Materialen. De boodschap naar de regionale arbeidsmarkt is helder: “Wanneer je kiest voor techniek, dan kies je voor een passende opleiding met werkzekerheid.”

De komende jaren wordt het vervullen van technische vacatures in het bedrijfsleven één van de grootste uitdagingen op de arbeidsmarkt omdat duizenden vakmensen met pensioen gaan en de reguliere instroom in de techniekopleidingen momenteel onvoldoende is om dit tekort aan te vullen. Daarom hebben onderwijs en bedrijfsleven de krachten gebundeld. Goed opgeleide technische vakmensen zijn immers cruciaal voor het innovatievermogen, de continuiteit op de langere termijn en daarmee de concurrentiekracht van Nederland. Dit sluit naadloos aan bij de uitgangspunten van het Techniekpact, waarin onderwijsinstellingen, werkgevers, werknemers, jongeren, topsectoren, regios en het rijk zich ten doel hebben gesteld om in de groeiende behoefte aan technische geschoold personeel te voorzien.

Het Brainport Industries College werft jaarlijks 75 leerlingen en 50 potentiele werknemers voor de leerwerkplaatsen en vacatures bij de aangesloten bedrijven en leidt hen op tot een hoogkwalitatieve technisch beroepsniveau (MBO+), volgens het principe van werkend leren (BBL = Beroeps Begeleidende Leerweg).

Enerzijds nemen de bedrijven de leerlingen rechtstreeks aan als werknemer en anderzijds worden ze aangenomen door Brainport Industries College om opgeleid te worden in de basisvaardigheden op het gebied van mechatronica, metaalbewerking, precisietechnologie, fijnmechanische technieken en meet- en regeltechniek, waarna de bedrijven ze overnemen als werknemer.

Om de stroom van nieuwe talenten een goede begeleiding en gedegen praktijkopleiding te geven worden de komende 5 jaar 75 vakmensen, werkzaam binnen de bedrijven, opgeleid tot praktijkdocent. Samen met Fontys PTH (dit is de opleiding tot Technisch Docent) wordt de opleiding op HBO nivo vormgegeven. Hiermee worden vakmensen bij de bedrijven ook bevoegd om MBO-ers praktijkles te geven. Rechstreeks vanuit de vakman wordt kennis overgebracht.

Bedrijven, werknemers en leerlingen verrijken hun kennis en vaardigheden samen met de regionale Centra voor Innovatief Vakmanschap (CIV), zoals Teclab op het gebied van metaalbewerking en MBO Automotive Center (MAC) op het gebied van automotive.
In de toekomst worden centra toegevoegd daar waar kennisbehoefte ontstaat. Zo krijgt regionale focus in opleiden van vakmensen concreet vorm.

Het operationele Brainport Industries College team zal naast Michiel de Ruyter bestaan uit Brennie Kos (Projectleider) en Harry Jannink (Manager Werving).
Het Brainport Industries College is gevestigd, samen met het Teclab, aan de Frederiklaan 60a in Eindhoven.
Meer informatie over het Brainport Industries College is te vinden op www.brainportindustriescollege.nl

Over Brainport Industries

OEMs die zich internationaal met high mix, low volume, high complexity machines bezig houden, besteden steeds vaker de ontwikkeling en fabricage van grotere non-core modules en componenten uit aan strategische toeleveranciers in de high tech maakindustrie. Toeleveranciers verleggen naar aanleiding van deze ontwikkeling steeds meer hun grenzen: de grenzen op het gebied van maakbaarheid, de grenzen met betrekking tot organisatie en verantwoordelijkheden, maar ook de landsgrenzen om daarmee nieuwe, buitenlandse markten te ontwikkelen. Dit kan een toeleverancier in de high tech keten niet altijd alleen, omdat hiervoor vaak de schaalgrootte en financiële ruimte ontbreekt. Gezamenlijk kunnen toeleveranciers dit wel. Brainport Industries biedt hen vruchtbare grond en een structuur voor deze samenwerking, door projecten te faciliteren op het gebied van technologie, markten en mensen, waardoor toeleveranciers zich kunnen doorontwikkelen tot de top in hun markt en kunnen groeien in omzet.

Bovendien stimuleren deze projecten een constante stroom van kenniswerkers en vakmensen om die omzet ook daadwerkelijk te realiseren. Brainport Industries is De open keten van high tech toeleveranciers in de wereld. En heeft de ambitie om deze keten vanuit Nederland internationaal nog meer te versterken en te laten groeien. Zodat OEMs met de optimale inzet van deze topketen hun eigen klanten nog beter kunnen bedienen.

NIEUWS

KMWE wint de William Pijnenburg Award 2017!!

Brabant industriële hart Nederland

SER roept op tot actie voor ontwikkelen sterke leercultuur in Nederland

Werkend leren in de Brainportregio: Grijp je kans!

ROC Ter AA organiseert bbl-banenmarkt Techniek

Buiten het Binnenhof: Nederland is een vat vol kansen!

KMWE continueert groeiambities door aantrekken nieuwe investeerder

Evenementenkalender

Deelnemende bedrijven